Kassaapparat, hvilken er best?

Kassaapparat, bilde av transaksjon

Kassaapparater finnes i utallige former og fasonger, noen er skybaserte POS systemer, mens andre er mindre sofistikerte “knappekasser”. Felles er at de er alle kassaapparater og gjør den samme jobben, som er å gjøre salg lettere for deg, og for kunden.

Kassaapparat er påbudt

For å kunne opprettholde lovlige krav til dokumentasjon av salg og salgsrapporter er det helt nødvendig med et kassaapparat. Et kassaapparat kan gjøre tilsvarende dokumentasjon og produsering av salgsrapporter som 5 bokførere. Derfor er det blitt helt essensielt å ha et kassaapparat.

Krav til bokføring, produsering av salgsrapporter (herunder x, og z rapporter) og dokumentasjon av salg er stipulert av forskrift om bokføring og lov om bokføring. Videre så er krav stilt til kassaapparater definert i kassasystemloven.

Ved kontantsalg så er en eller annen form for kassaapparat påbudt ved lov. Kontantsalg i denne forstand tar for seg en selger av et slag som håndterer transaksjoner. Disse transaksjonene kan være i form av kontanter, debet eller kredittkort. Noen av kravene som må opprettholdes for å ha et godkjent kassaapparat er som følgende:

  • Kassaapparatet må tydelig vise frem beløpet som kunden må betale. Dette skjer som oftest ved å ha en skjerm rettet mot kunden hvor beløpet vises.
  • Kassaapparatet må kunne produsere og skrive ut daglige salgsrapporter, altså Z og X rapporter.
  • Kassaapparatet må kunne skrive ut en kvittering til kunden for hvert salg.
  • Salg må registreres fortløpende på kassaapparatet.
  • Kassaapparat til deres næringsvirksomhet

Kassaapparat for forskjellige næringsvirksomheter

Det er mange forskjellige næringsvirksomheter som trenger et kassaapparat. Spørsmålet er bare hvilket kassaapparat, hvilke modifikasjoner, og hva som burde være inkludert i systemet for forskjellig typer næringsvirksomhet. Vi tar for oss noen forskjellige industrier, og hva vi mener er viktig å tenke på med tanke på kassaapparat.

Handel og Retail

Kassapparat for handel og retail, kassaapparat for butikk
Kassaapparat for handel og retail.

Skalerbart system. Det er viktig at kassaapparatet er kraftig nok til å kunne operere vel så bra under innspurten til jul, som en rolig vårdag. Derfor er det viktig at systemet kan håndtere en plutselig økning av bruk, uten å negativt påvirke brukeropplevelsen til ansatte og handlende.

Kanalintegrering. Det er viktig at kassapparatet klarer å jobbe på kryss av forskjellige salgskanaler. Hvis du for eksempel driver en nettbutikk som tilbyr varehenting i butikk, så er det viktig at nettsalg blir oppdatert fortløpende på de fysiske kassaapparatene i butikk.

Tilpasningsdyktighet. I en butikk der det ofte forekommer utbytte av varer, så er det viktig at kassaapparatet er brukervennlig, og fasiliteter endring av varer på en fortrinnsmessig måte.

Integrering av annen maskinvare. I tillegg til kassaapparatet så det mye maskinvare som brukes i salg. For eksempel kvitteringsprinter, pengekasse, betalingsterminal, varescanner osv. For å kunne påse at kunden får en god handleopplevelse, så er det viktig at alt fungerer mot hverandre. Altså at når en kunde skal betale, så kan prisen automatisk sendes til betalingsterminal, mens salgsrapportering blir sendt tilbake til kassaapparatet.

Varelagerkontroll. En annen ting som er viktig er å ha et godt system for varelager. Når et produkt er solgt, så burde apparatet kunne oppdatere varelagerbeholdningen. Når en varelagerbeholdingen av en enkel vare når under et ønsket minimumsgrense, så er det svært praktisk å få automatiske handlelister som kan sendes til leverandør.

Restaurant & Bar

butikkdata, salgssted, paybox butikkdata og pos system, restaurant og bar, kassaapparat

Strekk deg mot skyene. I restaurantbransjen så er det kjempeviktig å ha en skybasert løsning. Dette er for å påse en sømløs integrasjon av de forskjellige enhetene på en restaurant. Dette er også viktig for å oppnå en sømløs kommunikasjon mellom forskjellige sektorer i næringsvirksomheten, som for eksempel kommunikasjon mellom front og back of house.

Oppetid og offline. Det er kjempe viktig å påse at ditt kassaapparat kan fortsette å operere selv når internettet er nede. Å sløse gjesters tid, eller å ikke kunne være i stand til å ta imot kortbetalinger over en tidsperiode, er ingen god Idé.

Integrasjon mot nettside. Hvis du driver utkjøring eller henting av mat, så kan det være flott å integrere systemet ditt mot en nettside, hvor gjester kan legge inn bestillinger.

Kjøkkenskjerm. En kjøkkenskjerm er den beste måten å formidle bestillinger til kjøkkenet. Håndskrevne beskjeder, eller tickets blir fort krøll. En stor skjerm på kjøkkenet som viser retter som skal lages, hvor lang tid som går per bestilling og eventuelle kommentarer som uten bacon, eller med ekstra ost vil kunne løfte deres forretning.

Sømløs betalingsterminal-integrasjon. En ting som er viktig for servitører er at betalingsterminaler til enhver tid er tilregnelig og klare for bruk når det gjelder. Det siste en kunde ønsker er å bli holdt igjen grunnet en betalingsterminal som ikke gjør jobben sin.

Med en sømløs betalingsterminal-integrasjon så kan man for eksempel kunne taste inn bordnummer på terminalen, for så og få opp regning på bordet.

Betalingsverktøy. Et flott og brukervennlig brukergrensesnitt er nøkkelen til et optimalt kassaapparat for restaurantbransjen. Det skal være lett for en servitør å splitte, dele og flytte regninger. Det skal også være lett for en moderator å kunne “compe” altså fjerne bestillinger det er noe galt med, legge inn rabatter osv.

Hotell og overnatting

Reservasjonsverktøy. Det er viktig at tilfeller av overbooking ikke forekommer. Derfor burde ikke er rom kunne bli bestilt av flere på de samme datoene. Det er også viktig at kassaapparatet kan registrere bestillinger på nett, samt kunne registrere salg fra internett og integrere disse i salgsrapporter.

CRM. Det er essensielt å ha et bra system for å kunne opprettholde kundekontakt på en hensiktsmessig måte. Et CRM eller Customer Relationship Management system vil kunne lagre informasjon om deres interaksjoner med personer. Dette vil kunne gjøre at dere vil kunne tilby en personlig opplevelse til deres gjester, og gi dem et inntrykk av at deres historiske interaksjoner med deres bedrift blir satt pris på.

Offline. Hvis nettet går, og noen ønsker å sjekke ut eller inn, så er det viktig at kassaapparatet deres fortsatt kan gjøre jobben sin, til tross for at internettet er nede.

Skjønnhet og velvære

Nettbestillinger. Det er fortrinnsmessig å kunne registrere bestillinger gjort på nett. Ved å integrere en kalenderfunksjon, så kan gjester på nett vet når det er ledig og bestille en time når det passer best for dem.

Employee management. Å ha et kassaapparat som kan kartlegge hvilke ansatte som er mest populære, og hvem som tjener inn mest til bedriften kan hjelpe deg til å drive mer målrettet opplæring av ansatte.

Fleksibel prising. Og kunne legge til produkter, tjenester og tid som er brukt under timen vil gi deg muligheten til og gi er mer fornuftig pris til dine gjester.

Kassaapparat til Mellomstore og Små bedrifter

Hvis du driver en mellomstor eller liten bedrift, så stilles det ofte helt andre krav til kassaapparat. Store bedrifter er avhengige er store, sofistikerte og kraftige systemer som skal kunne takle et stort antall brukere samtidig. Videre så krever mange store bedrifter at sine kassaapparater kan kunne jobbe sømløst med andre apparater som befinner seg hos andre avdelinger.

En liten eller mellomstor bedrift har ofte kun et lokale, og færre antall brukere. Da vil ofte et enkelt og mobilt kassaapparat kunne være tilstrekkelig for å møte deres ytelsesbehov.

Vi i Paybox har et flott system som er designet med nyoppstartede og små bedrifter i tankene. Dette kassaapparat-systemet vil også fungere fremragende for selskaper som er mye mobile. Altså de som driver bedrift fra kjøretøy eller uten et konvensjonelt lokale. Vi tilbyr et kassaapparat som består av et nettbrett og en mobil betalingsterminal.

Mobile kassaapparater

mobilt kassapparat, kassapparat
Vårt mobile kasseapparat, Paybox Light fåes fra bare 295 kr per måned.

Ikke bare er mobile kassaapparater flotte for små og mellomstore bedrifter som ikke har samme ytelsesbehovet som de store. Mobile kassaapparater er også utmerket for mobile salg. Hvis du bedriver sesongbasert salg, eller salg fra kjøretøy, på markeder, messe eller lignende så vil et mobilt system kunne gjøre det lettere å tilfredsstille statlige krav for dokumentasjon og bokføring.

Selv mobile kassaapparater som opererer på nettbrett er i stand til å produsere sofistikerte salgsrapporter og holde kontinuerlig bokføring av alle salg.

Hvilket kassaapparat trenger jeg?

Hvilket kassaapparat kreves for å tilfredsstilles akkurat deres bedrifts behov? Hvis dere driver spontant, sesongbasert, eller salg på mobile lokasjoner, så anbefaler vi vår mobile kassaapparat. Innenfor vårt mobile system, så medfølger også Yourpay sin flotte betalingsterminal.

Mens hvis dere er viderekommende og har et behov for å kunne ta imot kontanter, så er vil vi anbefale vår modell Paybox utstyrspakke. Hvis dere allerede har en godt etablert forretning eller forventer å snart ha stor pågang med kunder, så vil vi anbefale vår modell Paybox power.

Hvis du lurer på noe angående våres kassaapparater så er det bare å ta kontakt med oss. Vårt telefonnummer er tilgjengelig på toppen av siden.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *