Kassasystemloven

kassasystemloven, kassasystemlova, Lov om krav til kassasystem, illustrasjonsbilde av Norges lover

Alle som bruker et kassaapparat eller kassasystem til bedriften sin i dag, må påse at pos systemet følger kassasystemloven.

Det er derfor ikke lengre fritt frem med å bare kjøpe butikkdata lengre. Det er faktisk alle næringsdrivende sitt ansvar å gjøre grundig forarbeid, for å finne ut om pos systemet sitt følger kassasystemloven.

Brukernes krav

Den første januar 2019 ble den nye kassasystemloven vedtatt i stortinget. Det nye regelverket stiller krav til om kassasystemer tilfredsstiller kravene som er utdypt i den nye loven. Ansvaret til næringsdrivende er å finne ut hvorvidt leverandør av kassasystemene driver lovlig og har alt på sitt rene.

Videre så stilles det krav til at næringsdrivende hjelper til med å nedkjempe svart økonomi ved å registrere og dokumentere hver transaksjon som blir foretatt ved næringsvirksomheten. Hvis det kommer frem at en næringsdrivende aktivt unngår å bruke kassasystem så kan statlige institusjoner velge å sanksjonere vedkommende.

Denne sanksjoneringen blir som regel utført ved å utskrive et overtredelsesgebyr. Videre så er det viktig at den næringsdrivende gjør forarbeid ved kjøp av et kassaapparat. Dette forarbeidet skal gjøres med den hensikt å finne ut hvorvidt leverandøren leverer godkjente kassasystemer.

Hvis en næringsdrivende har blitt fortalt av leverandøren, at deres kassasystemer oppfyller kravene definert i kassasystemloven, så er det leverandøren sitt ansvar at dette stemmer. Det er ikke et krav om at næringsdrivende skal være kjent med alle de nye kravene i kassasystemloven. Fra den næringsdrivende sin side, så er det viktig at de har mottatt et produkterklært kassasystem. Utover dette, så er de fleste kravene i kassasystemloven rettet mot leverandør.

Systemtekniske krav

Som forklart over, så er loven ment for å regulere utforming av POS Systemer fra leverandør. Og ikke direkte rettet mot næringsdrivende personer. Derfor er de fleste kravene rettet mot tekniske funksjonaliteter og design av selve systemet.

Noen av de ulike typene krav som stilles til kassaapparatet for at det skal tilfredstille loven er:

POS systemet må kunne registrere hvilken form for betalingsmiddel som er brukt ved hver transaksjon. Det vil i praktisk si om kunden brukte kontanter eller kort ved betaling. Ved betaling med kort, så må det registreres om det var VISA, Mastercard, AMEX osv som ble brukt.

Systemet må ha en fungerende klokke for å tilfredsstille kravene til kassasystemloven. Klokken må være stilt til norsk normaltid, og kunne endres til sommertid.

Kassaapparatet må kunne skille mellom negative og positive beløp på alle rapporter, kvitteringer og i sin elektroniske journal. Det vil i praksis si at maskinen må kunne registrere hvorvidt det ble gitt ut eller mottatt penger.

Kassaapparat må også kunne registrere en vekselskasse

Unntak

Det er er gitt enkelte unntak til bruk av et produkterklært kassaapparat som tilfredsstiller kassasystemloven for enkelte typer næringsvirksomheter.

Blant annet så er virksomheter med lav omsetning, altså under 50000 kr per regnskapsår, unntatt kravene i kassasystemloven.

Andre næringsvirksomheter som har lov til å se bort ifra noen er kravene er forskjellige mobile og sesongbaserte virksomheter. Eksempler på en av disse virksomhetene er taxi som har andre krav, altså bruk av taksameter. Andre virksomheter unntatt taxi som kan se bort ifra noen av kravene er juletresalg, jordbærsalg, isbil, fiskebil osv. Et felles krav til alle disse virksomheten er at de må omsette for mindre enn 3G eksklusiv moms.

Selv om enkelte virksomheter under visse omstendigheter er unntatt enkelte krav i kassasystemloven, så er det ofte liten vits i å ikke anskaffe et kassaapparat. Mange kassaapparat er i dag mobile, rimelige og kan operere over 3G eller 4G nettet. Med et kassaapparat så er det lettere å administrere bedriften samt lage rapporter. Hvis din bedrift plutselig omsetter for et beløp som er over maksimumsgrensen så kan det også haste med å anskaffe seg et kassasystem.

Kassasystemloven for næringsdrivende

Hvis du har hatt et system i bruk fra før 2017 og frem til i dag, så er det viktig å påse at ditt system oppfyller alle kravene i kassasystemloven. Fra første januar 2017 så har det nemlig vært forbudt for leverandører å tilby kassaapparater som ikke oppfyller alle kravene i loven.

Som en næringsdrivende så trenger du ikke å sende inn informasjon om ditt kassaapparat til skattekontoret. Informasjon angående ditt system blir nemlig sendt inn på dine vegne i leverandørene sine kundelister. Norges Autoriserte Regnskapsføreres Forening, eller NARF skrev dette på sine nettsider.

Fra leverandøren sin side

Før en leverandør kan begynne å selge et kassaapparat, så må selskapet oppgi en produkterklæring til skattekontoret for å påse at systemet oppfyller alle kravene i kassasystemloven.

En brukermanual eller beskrivelse om systemets funksjoner og oppbygging må medfølge til alle kunder som enten kjøper, leier eller låner kassaapparatet.

Skattekontoret kan når som helst kreve å få nødvendig innsyn i programvaren og annen informasjon vedrørende systemet fra leverandøren.

Hvis du trenger et kassaapparat som oppfyller alle kravene i kassasystemloven så kan du trygt velge oss i PayBox. Alle våre systemer og løsninger følger alle lovlige krav. Ta kontakt med oss for hjelpe til å velge det perfekte systemet for deg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *